english version below

https://www.middleeastmonitor.com/
Thursday, 13 November 2014

A quasi trenta anni di distanza, c'è ancora sangue in Terra Santa
di Ibrahim Hewitt

"Quello che abbiamo visto nella scorsa settimana può solo essere descritto come razzismo, terrorismo controllato dallo Stato e anarchia militare. Niente meno di un sistema di apartheid esistente, per distinguere tra ebrei israeliani, arabi dei territori occupati in origine, ora si chiama Israele, e arabi dei territori occupati durante la guerra del 1967. Movimenti e scambi tra le zone sono limitati, e a  molte persone al di fuori di Gerusalemme viene impedito o dissuaso dal pregare nella moschea di Al-Aqsa."1

Queste parole, così pertinenti a ciò che sta accadendo oggi nei territori palestinesi occupati, compresa Gerusalemme, sono state scritte più di 26 anni fa. Quando ero il portavoce di una delegazione di musulmani britannici che visitava la Palestina nel marzo 1988 durante la prima intifada. Come abbiamo sottolineato in una conferenza stampa al termine della visita, "è ancora peggio vedere che il mondo occidentale libero chiude un occhio e dà anche aperto sostegno, pompando miliardi di dollari nel regime di apartheid ebraico con il pretesto che si tratta di una democrazia."

Poco è cambiato nell’ultimo quarto di secolo da quella visita e la pace è lontana; "non ci sarà pace senza giustizia", abbiamo detto nel 1988, e continua ad essere attuale, per questo non c’è ancora nessuna giustizia per il popolo della Palestina. Sentiamo il governo ha dato il via libera a nuovi insediamenti israeliani, sempre da parte di una destra con la quale, incredibilmente, l'Autorità palestinese collabora al fine di proteggere i coloni illegali. Non c'era PA nel 1988, naturalmente, ma ci fu un movimento popolare islamico di nuova costituzione denominato Hamas. Ha funzionato apertamente sotto i cannoni dell’occupazione; infatti, gli israeliani l’hanno incoraggiato a prosperare come un contatore per i "terroristi" dell’Organizzazione per la liberazione della Palestina. Sei anni più tardi, gli Accordi di Oslo hanno estratto l'OLP dal freddo e trasformato Hamas nei cattivi. Da allora le cose sono andate di male in peggio.

Quando abbiamo visitato la Cisgiordania nel 1988 vi erano circa 64.000 coloni ebrei illegali che vivevano attraversando la "Green Line", esclusa Gerusalemme Est occupata. Oggi ci sono più di mezzo milione di coloni e la Cisgiordania occupata è lacerata dagli insediamenti, strade solo per coloni, e il muro dell'apartheid; vaste aree designate come "riserve naturali" e "zone militari" da parte degli israeliani, per ridurre ulteriormente la quantità di terra rimasta alla popolazione palestinese indigena. Costretta tra le centinaia di posti di blocco militari a negoziare ogni giorno le loro attività legali, sottoposti anche ad una oppressione molto grave davvero. Abbiamo fatto bene a etichettarlo un sistema di apartheid.

Dal dicembre 1987, quando è iniziata la prima intifada, più di 10.500 palestinesi sono stati uccisi dalle forze di sicurezza israeliane e dai coloni, nei territori occupati e in Israele. 2 Circa un quarto delle vittime sono state donne e bambini. In media, Israele ha ucciso un bambino palestinese ogni tre giorni per gli ultimi tredici anni. Migliaia di palestinesi sono rimasti senza tetto a causa delle loro case distrutto da Israele, sia durante i suoi attacchi militari contro la Striscia di Gaza o come punizione collettiva. Molte case sono state distrutte, perché sono stati costruite senza permessi; gli abitanti di Gerusalemme hanno visto il loro diritto di vivere nella loro città natale revocato dalle autorità di occupazione e il muro dell'apartheid continua a mangiare terra palestinese, snodandosi intorno alla Cisgiordania. I palestinesi non sono statistiche; si tratta di persone reali le cui vite vengono distrutte dall'unica democrazia del Medio Oriente.

Le restrizioni per i musulmani in preghiera ad Al-Aqsa sono in prima pagina, ma questa non è una novità; né lo sono i disegni sionisti contro la moschea, come abbiamo visto nel 1988. Né lo è il massiccio sostegno politico, finanziario e militare per Israele da parte dell'Occidente, nonostante il disprezzo del suo governo per le leggi e le convenzioni internazionali, oer i crimini di guerra e possibili crimini contro l'umanità. Durante l’Operazione bordo di protezione, il primo ministro inglese David Cameron ha espresso il suo convinto sostegno per Israele e il suo diritto all'autodifesa; non esiste un tale diritto per le potenze occupanti contro le persone che vivono sotto occupazione. Inoltre, come avremo modo di continuare a ricordare al mondo fino a quando i governi ne prenderanno atto, la resistenza palestinese all'occupazione israeliana, con qualsiasi mezzo non solo è del tutto legittima, ma non è il terrorismo che la lobby filo-israeliana vorrebbe farci credere.

I media hanno avuto un ruolo di enorme importanza nella diffusione della propaganda israeliana nel corso degli anni. Guardando indietro a quella visita in Palestina alla fine degli anni Ottanta, è chiaro che i media coprono ancora il conflitto asimmetrico in Palestina-Israele da un punto di vista israeliano, come allora. La BBC, in particolare, è finita nel mirino per la sua presunta mancanza di equilibrio. Tuttavia, Israele e i suoi sostenitori stanno perdendo la battaglia con l'opinione pubblica, mentre i nuovi media prendono il sopravvento e la maggior parte delle persone hanno accesso a notizie e informazioni gratuite e prive della distorsione che infetta gran parte del mainstream mediatico.

Nel 1988 ci fu il minimo di copertura mediatica della visita della nostra delegazione; è stato, lo abbiamo scritto nel Sangue sulla Terra Santa, sia derisorio che di parte, con i membri della delegazione liquidati come fanatici religiosi e seguaci di Khomeini. Il modello sarà familiare a chi si occupa di ricerca di giustizia per i palestinesi; impossibilitato a discutere le questioni in modo logico e razionale, a causa dei gruppi di pressione pro-Israele che ricorrono alla tattica collaudata di "sparare al messaggero" per screditare gli attivisti. Sono ancora impegnato nella scrittura di un libretto  sul cosiddetto Olocausto, e facendo riferimento agli ebrei, quando, col senno di poi, avrebbe dovuto essere utilizzato il termine sionisti. La terminologia non è del tutto precisa e non ho remore a chiedere scusa per tale scrittura molle, ma dobbiamo ricordare a noi stessi che Israele si definisce come uno "Stato ebraico" e sostiene di agire per conto di tutti gli ebrei.

Infine, mi vergogno che i governi degli Stati musulmani abbiano voltato le spalle ai musulmani della Palestina, come lo ero quando scrissi quelle parole quasi trent'anni fa. La politica della regione è tale che Israele e, per esempio, l'Arabia Saudita sono in sintonia nel loro odio verso l'Iran; inoltre i sauditi, gli Emirati Arabi Uniti e l’Egitto stanno lavorando per minare la resistenza palestinese nella Striscia di Gaza. I giovani che abbiamo incontrato tanti anni fa hanno avuto una così grande fede nella legittimità della loro causa che possono ancora tenere la testa alta e sfidare gli oppressori; il loro spirito era ispiratore allora e lo rimane anche oggi. Dovrebbe essere di lezione per tutti noi, anche per quei politici che pensano che il sostegno ai criminali di guerra sta per aumentare le loro credenziali democratiche e la loro popolarità. Uccelli dalla stessa piuma fanno gregge insieme, dice un vecchio proverbio; tant’è vero che lo si vede anche oggi.


https://www.middleeastmonitor.com/
Thursday, 13 November 2014

Almost thirty years on, there's still blood on the Holy Land
By Ibrahim Hewitt

"What we have seen within the past week can only be described as racist, state-controlled terrorism and military anarchy. There is no less than an apartheid system existing to differentiate between Israeli Jews, Arabs of the originally occupied territories, now called Israel, and Arabs of the territories occupied during the 1967 war. Movement and trade between the areas are restricted, and many people from outside Jerusalem are prevented or deterred from praying in Al-Aqsa Mosque."1

These words, so pertinent to what is happening today in the occupied Palestinian territories, including Jerusalem, were written more than 26 years ago. I was the spokesman for a delegation of British Muslims who visited Palestine in March 1988, during the first intifada. As we pointed out in a press conference at the end of the visit, "it is even more painful to see that the free Western world turns a blind eye and even gives open support, pumping billions of dollars into the Jewish apartheid regime on the pretext that it is a democracy."

Little has changed in the quarter century since that visit and peace is a long way off; "there will be no peace without justice", we said in 1988, and that remains the case, for this is still no justice for the people of Palestine. We hear of new Israeli settlements being given the go-ahead by an increasingly right-wing government with which, incredibly, the Palestinian Authority collaborates in order to protect illegal settlers. There was no PA in 1988, of course, but there was a newly-formed popular Islamic movement called Hamas. It operated openly under the guns of the occupation; indeed, the Israelis encouraged it to thrive as a counter to the "terrorists" of the Palestine Liberation Organisation. Six years later and the Oslo Accord brought the PLO in from the cold and turned Hamas into the bad guys. Things have gone from bad to worse ever since.

When we visited the West Bank in 1988 there were an estimated 64,000 illegal Jewish settlers living across the "Green Line", excluding occupied East Jerusalem. Today there are more than half a million settlers and the occupied West Bank is lacerated by settlements, settler-only roads and the apartheid wall; huge areas designated as "nature reserves" and "military zones" by the Israelis reduce even further the amount of land left for the indigenous Palestinian population. Throw in the hundreds of military checkpoints to be negotiated daily by Palestinians going about their lawful business and you have very serious oppression indeed. We were right to label it an "apartheid system".

Since December 1987, when the first intifada began, more than 10,500 Palestinians have been killed by Israeli security forces and settlers, in the occupied territories and in Israel itself.2 Around a quarter of those killed have been women and children. On average, Israel has killed a Palestinian child every three days for the past thirteen years. Thousands of Palestinians have been made homeless as a result of their homes being destroyed by Israel, either during its military attacks on the Gaza Strip or as collective punishment. Many homes have also been destroyed "because they were built without permits"; residents of Jerusalem have had their right to live in their home city "revoked" by the occupation authorities and the apartheid wall continues to eat up Palestinian land as it snakes its way around the West Bank. Palestinians are not statistics; these are real people whose lives are being destroyed by "the only democracy in the Middle East".

Restrictions on Muslims praying in Al-Aqsa Mosque are in the headlines again, but this is nothing new; nor are Zionist designs on the mosque, as we witnessed in 1988. Nor is the massive political, financial and military support for Israel from the West despite its government's contempt for international laws and conventions, war crimes and possible crimes against humanity. During "Operation Protective Edge", Britain's Prime Minister David Cameron voiced his "staunch" support for Israel and its "right to self-defence"; such a right doesn't exist for occupying powers against the people living under occupation. Furthermore, as we will keep on reminding the world until governments take notice, Palestinian resistance to Israel's occupation "by any means" is not only entirely legitimate but also not the "terrorism" that the pro-Israel lobby would have us believe.

The media has had a hugely important role in disseminating Israeli propaganda over the years. Looking back to that visit to Palestine in the late eighties it is clear that the media still covers the asymmetric conflict in Palestine-Israel from an Israeli perspective, as it did then. The BBC, in particular, has come under heavy fire for its alleged lack of balance. Nevertheless, Israel and its backers are losing the battle for public opinion, as new media takes over and most people have access to news and information free of the bias which infects much of the mainstream.

In 1988 there was minimal press coverage of the delegation's visit; it was, we wrote in Blood on the Holy Land, both "derisive and biased", with delegation members dismissed as "religious bigots" and "Khomeini followers". The pattern will be familiar to anyone involved in seeking justice for the Palestinians; unable to discuss the issues logically and rationally, pro-Israel lobbyists resort to the tried and tested tactic of "shoot the messenger" in order to discredit activists. I am still taken to task for writing "so-called Holocaust" in the booklet, and referring to "the Jews" when, in hindsight, "Zionists" should have been used. The terminology is not wholly accurate and I have no qualms about apologising for such slack writing, but let us remind ourselves that Israel defines itself as a "Jewish state" and claims to act on behalf of all Jews.

Finally, I am just as "ashamed that the governments of Muslim states have turned their backs on the Muslims of Palestine" as I was when I first wrote those words almost thirty years ago. The politics of the region are such that Israel and, for example, Saudi Arabia are on the same page in their hatred of Iran; and Saudi, the UAE and Egypt are working to undermine the Palestine resistance in the Gaza Strip. The young people we met all those years ago had such great belief in the legitimacy of their cause that they can still hold their heads up high and defy the oppressors; their spirit was inspirational then and remains so today. It should be a lesson to us all, not least those politicians who think that supporting war criminals is going to boost their democratic credentials and popularity. Birds of a feather flock together, says an old proverb; how true that seems today.


Note

1 Ibrahim Hewitt, "Blood on the Holy Land", Mustaqim Islamic Art & Literature, 1988, p20

2 See B'Tselem website for detailed statistics about Palestinian and Israeli casualties.

top